Wstęp

Światło na każdym wyjeździe, czy wycieczce to absolutna konieczność. Wystarczy, że zapadnie zmrok, a my nie jesteśmy w stanie ani się poruszać, ani niczego znaleźć. Światło jest nam niezbędne do funkcjonowania. Kaganek, świeczka, lampka oliwna, lampa naftowa, latarka na żarówkę żarową, a teraz nowoczesne latarki diodowe. Zawsze chodzi o to samo, o światło.

Trzeba jeszcze tylko wiedzieć co wybrać, żeby wybrać dobrze. A jest sporo parametrów, które musimy wziąć pod uwagę przy wyborze latarki, o ile mamy być zadowoleni. Mowa oczywiście o latarce na głowę, tak zwanej czołówce, bo tylko taka latarka pozwala nam robić wszystko co chcemy i pozostawia nam wolne ręce.

Do czego to ma być?

To jest podstawowe pytanie na które musimy sobie odpowiedzieć przy wyborze latarki. W jakich okolicznościach ma nam ta latarka czołowa służyć? Czy ma być to latarka biwakowa, gdy jedziemy z rodziną czy przyjaciółmi pod namiot, czy też ma to być latarka do uprawiania sportu. Inną latarkę czołową potrzebujemy do biegania i jazdy na rowerze, a zupełnie inną na spacery, czy wypady pod namiot.

Magia lumenów

Czyli im mocniejsza latarka czołowa, tym lepsza. Pogoń za niezwykle mocnymi latarkami, które dają silne światło to trochę jak rywalizacja, kto ma lepsze auto.

Ale to dosłownie ślepy zaułek. Bardzo mocna latarka na biwaku oślepi wszystkich, z którymi jesteśmy i nie pozwoli siedzieć przy ognisku, ani zrobić niczego sensownego na obozowisku.

Jaka czołówka na biwak, a jaka na rower, narty czy quad?

Dobra latarka biwakowa wcale nie ma mieć dużo lumenów. Dużo lumenów i oświetlanie odległych miejsc jest potrzebne tylko tym, którzy poruszają się szybko i muszą ocenić, czy wjadą w przeszkodę. Jeżeli latarka świeci na 120 metrów, a my jedziemy z prędkością 40 km na godzinę, to potrzebujemy czasu, żeby dostrzec przeszkodę, mózg musi podjąć decyzję, a ciało zareagować.

Dużo lumenów jest właśnie po to. Zatem mocne latarki są konieczne dla narciarzy, rowerzystów, quadowców, osób które poruszają się na hulajnogach elektrycznych, czy też biegają przełajowo.

Osobom, które chodzą, potrzeba latarek, które oświetlają szerokie pole, ale nie rażą.

Pisk diody

Zanim kupisz latarkę, włącz ją na maksymalny tryb świecenia i poczekaj. Kiepskie diody bardzo szybko się grzeją i zaczynają piszczeć wysokim, drażniącym dźwiękiem, który może nas przyprawić o ból głowy.

Dobre latarki są ciche i nie grzeją się tak bardzo. Najlepsze modele mają radiatory pozwalające odprowadzić jak najwięcej ciepła.

Barwa światła

Światło diod jest zimne; białe lub niebieskie. Na dłuższą metę męczy wzrok, szczególnie jeśli świecimy na jasne powierzchnie, jak kartka papieru w książce, piasek, czy śnieg. Na takie powierzchnie dużo mniej męczące będzie światło ciepłe; żółte, białożółte lub nawet nieco pomarańczowe, jak ze starych żarówek żarowych.

Optyka

Zanim kupisz latarkę czołową – włącz ją. Dobra latarka powinna świecić równo, bez żadnych jaśniejszych miejsc, czy ciemnych plam. Gdy występują te plamy i nierówności to wzrok szybko się męczy.

Dobre latarki z dobrymi układami optycznymi świecą tak samo w dowolnym miejscu oświetlanego pola.

Tryby

Dobra czołówka ma różne tryby świecenia. Gdy jesteśmy blisko, to używamy trybu niezbyt mocnego i rozproszonego światła, gdy chodzimy, potrzebujemy mieć światło pod nogami i trochę dalej. Gdy jedziemy na rowerze świecimy punktowo w dal. Gdy czytamy książkę potrzebujemy niezbyt mocnego, ale ciepłego światła itd.

Światło czerwone

Lampki czołowe z prawdziwego zdarzenia mają czerwony tryb światła. W czerwonym świetle nie razimy nikogo, kto patrzy nam w latarkę, gdy jesteśmy na biwaku, w czerwonym świetle dobrze dostrzegamy kontury i możemy wszystko zrobić.

Czerwone światło nie jest widoczne z dużej odległości i pozwala nam ukryć nasze obozowisko. Czerwone światło również nie płoszy zwierząt nocnych tak bardzo jak białe. To tylko niektóre z powodów, dla których latarka powinna mieć czerwone światło.

Regulacja natężenia

Dobra latarka w każdym z trybów powinna mieć możliwość regulacji natężenia światła. Taka regulacja pozwala nam dostosować intensywność światła do powierzchni na którą świecimy oraz dostosować ją do warunków.

Innej ilości światła potrzebujemy oświetlając piaszczystą drogę, a innej idąc przez las usłany stosami liści, innej gdy świeci Księżyc, a innej gdy panuje mgła.

Wygoda obsługi

Dobra lampka czołowa to taka, którą możemy obsługiwać jedną ręką, nawet w rękawiczce. Wszystkie tryby światła i regulacje powinny być możliwe do włączenia i wyłączenia jedną ręką.

Regulacja pochylenia

Czołówka powinna mieć regulację pochylenia źródła światła, tak abyśmy mogli ją skierować wyżej lub niżej w zależności od naszych potrzeb.

Tryb blokady

W bagażu istnieje możliwość że latarka wciśnie się i włączy samoistnie. Zanim dojedziemy na miejsce naszej przygody może się okazać zupełnie rozładowana, a my bezradni. Bardziej zaawansowane latarki posiadają tryb blokady, który uniemożliwia nieświadome włączenie i rozładowanie.

Zasilanie i czas pracy

Latarka czołowa może być zasilana przez wymienne baterie paluszki obu rozmiarów lub też na akumulatory ładowane prądem, zazwyczaj przez złącza USB.

Przed kupnem latarki sprawdź, ile czasu pracy oferuje latarka po pełnym naładowaniu, ale nie w trybie maks, tylko w standardowym trybie pracy, którego będziesz najczęściej używać oraz ile czasu trwa ładowanie.

Na wycieczki i dłuższe trasy zawsze zabieraj dodatkowe baterie lub powerbank, z którego możesz doładować akumulator latarki. Jeżeli używasz latarki na mrozach, sprawdź jak dany model zachowuje się na mrozie i o ile oraz jak bardzo niskie temperatury skracają czas pracy.

Sterownik, czyli autonomiczna regulacja strumienia światła

Zaawansowane latarki posiadają wbudowane układy elektroniczne, dzięki którym latarka świeci cały czas tak samo jasno, aż do rozładowania. Dodatkowo latarki z regulacją posiadają specjalny tryb bezpieczeństwa, w którym latarka po rozładowaniu przechodzi w minimalny tryb świecenia, ale świeci na tyle długo, że możemy dotrzeć do końca trasy. Taki tryb awaryjny potrafi świecić nawet przez 5- 8 godzin.

Wodoodporność

Latarka nie musi być wodoodporna na głębokości 200 metrów, ale standard wodoodporności jest ważny, żeby dało się jej używać w deszczu lub w mokrej mgle. Latarka powinna mieć standard wodoodporności przynajmniej IPX 3, czyli 
Dawać ochronę przed spryskiwaniem wodą pod ciśnieniem 80-100 kN/m2 o natężeniu 10 l/min w czasie 5 minut. Woda dociera pod kątem odchylonym od pionu do 60 stopni. Każdy następny stopień, czyli IPX 4 czy 5 to jeszcze lepiej.

Waga

Nie kupuj latarki ciężkiej. Od noszenia latarki, która waży więcej niż 200 gramów może Cię po prostu boleć głowa. Pamiętaj też, że z ciężką latarką na głowie nie da się biegać. 

Wygoda i regulacja

Latarka powinna wygodnie układać się na głowie i mieć regulację obwodu. Niezależnie od materiału – gumy, neoprenu czy tworzywa nie powinna zaburzać odprowadzania wilgoci i nie powinna podrażniać skóry, której dotyka.