MSR: Dlaczego do Produkcji Rakiet Śnieżnych Używamy Stali Martenzytycznej?

utworzone przez | Rakiety Śnieżne, Sprzęt

Częścią rakiety śnieżnej, której należy zapewnić największą wytrzymałość, są jej chwytne zęby pod przednią częścią buta. Będąc elementem zapewniającym użytkownikowi odpowiedni kontakt ze śnieżnym zboczem, element ten nie tylko jest krytycznym dla bezpieczeństwa, ale również najciężej pracującym, narażonym na ciągły kontakt z lodem, skałami, przeszkodami terenowymi.

Dla zapewnienia odpowiedniej wytrzymałości, zęby rakiet wykonane są ze stali martenzytycznej. Poniżej przedstawiamy opis właściwości tego materiału i pokazujemy, jak wygląda produkcja rakiet w firmie MSR.

Co to jest stal martenzytyczna?

Jest to bardzo twarda stal węglowa, która swoją wytrzymałość uzyskuje dzięki zastosowaniu procesu hartowania przez szybkie chłodzenie. Materiałem wyjściowym jest stop żelazo-węglowy o strukturze krystalicznej. Po podgrzaniu do temperatury 676 st.C i szybkim ochłodzeniu następuje związanie atomów żelaza z atomami węgla, zmieniając strukturę krystaliczną stopu i nadając stali znacznie większą sztywność i wytrzymałość.

Stal martenzytyczna, o wysokiej twardości, jest materiałem stosowanym do produkcji narzędzi i części maszyn, tam gdzie wymagana jest wysoka odporność na ścieranie, naprężenia i odkształcenia.

Dlaczego stosujemy ją w rakietach śnieżnych?

Stal martenzytyczna jest nie tylko twarda, odporna na stępienie ścieranie, odkształcenia i wgniecenia, co pozwala pracować jej przez wiele sezonów – w porównaniu do jej wytrzymałości jest również lekka. „Pamiętajmy, zęby rakiety są tylko jej niewielką częścią” – mówi pan Anthony Gervias, inżynier, konstruktor w firmie MSR, „Ale im jest lżejsza, tym lepsza”. Dzięki korzystnemu stosunkowi wytrzymałości do ciężaru, stal martenzytyczna jest doskonałym materiałem do produkcji rakiet śnieżnych, pracujących w trudnych warunkach terenowych.

Produkcja rakiet „od kuchni”

Zęby wszystkich rakiet MSR wykonane są ze stali martenzytycznej. Również metalowe obrzeża rakiet serii Revo i Evo wykonane są z tego materiału. Materiały te zostały zaprojektowane i są produkowane są w naszym głównym zakładzie w Settle. Zęby i metalowe części rakiet są precyzyjnie wycinane na dużej wycinarce laserowej i odpowiednio kształtowane na sterowanej numerycznie giętarce.

Dobór odpowiednich materiałów jest sprawą kluczową dla późniejszej jakości i wytrzymałości wyrobu. Jest to problem, któremu nasi projektanci poświęcają wiele czasu i uwagi. Dzięki temu nasze wyroby, od elementów z lekkich tworzyw sztucznych, poprzez odporne na mróz wiązania i wytrzymałe zęby, zapewniają użytkownikowi bezpieczeństwo, niezawodność i wygodę na zimowych trasach.

MSR Team

Zobacz Inne Wpisy na blogu

Test maty ekspedycyjnej ThermaRest Ridgerest Solar

Ridgerest SOLAR - dla mnie to stary przyjaciel. Spałem na tej macie, i na jej pierwszej wersji która nazywała się Ridgerest Deluxe na wielu ekspedycjach, na lodzie, śniegu w temperaturach poniżej - 40C. Bez wątpienia to najdłużej produkowana zimowa mata na świecie, i...

Test turystycznego materaca zimowego ThermaRest NeoAir XTherm

  Zawsze byłem sceptycznie nastawiony do wszelkiego typy materacy i mat pompowanych, bałem sie po prostu że przebije się w najmniej odpowiedniej chwili i wtedy kompletna klapa. Tak było do czerwca 2016, kiedy przygotowywaliśmy się do Śnieżnej Pantery. Na materac...

Ogrzewacze Thermopad – Koniec z marznięciem!

  Zima – nawet lekka – to czas, w którym o długotrwałe utrzymanie ciepła może być naprawdę trudno. Przy ostrzejszych mrozach i podmuchach porywistego wiatru, nawet najlepsze ubrania i buty mogą okazać się niewystarczające. Na szczęście z pomocą przychodzi nauka....

0 komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *