„Przez resztę Twojego życia” – to był jeden z pierwszych sloganów Therm-a-Rest pojawiających się w reklamach prasowych. Hasło to mówiło przede wszystkim o lepszym śnie, jaki można osiągnąć dzięki spaniu na nowo wynalezionym samopompującym materacu Therm-a-Rest.

Nigdy nie ma gwarancji, że jakakolwiek mała firma przetrwa, nie mówiąc już o tym, że będzie nieprzerwanie działać przez 50 lat. Świętując naszą 50. rocznicę, chcielibyśmy szczególnie podziękować lojalnym klientom, którzy są z nami od pierwszych dni naszej działalności. Wiemy, że są wśród Was osoby, które przez całe swoje życie spały na naszych materacach pod gołym niebem. Wasza pasja do spędzania czasu na łonie natury jest ważnym powodem, dla którego robimy to, co robimy i dzięki czemu dotarliśmy tak daleko.

Dla tych z Was, którzy dopiero zaczynają korzystać z naszych produktów i robią to po raz pierwszy, lub dla tych, którzy nie byli na żadnej wyprawie od lat 70-tych, przedstawiamy historię naszej firmy. Wiele się wydarzyło w ciągu ostatnich 50 lat, ale przez cały czas nasza główna misja była taka sama. Chcemy zapewnić miłośnikom przebywania na świeżym powietrzu lepszy sen, aby byli wypoczęci i mogli w pełni cieszyć się dniami spędzanymi na łonie natury.

Początki: wynalazek, który wszystko zmienił

Od lewej: Jim Lea; John Burroughs na górze Adams we wczesnych latach 70′; John, Tex oraz David Burroughs w 1985 r.

W latach 1970–1971 amerykańska gospodarka ucierpiała bardziej niż w czasach Wielkiego Kryzysu. Wśród 50 000 pracowników Boeinga, którzy w tamtym czasie stracili pracę, było dwóch inżynierów – Jim Lea i Neil Anderson.

Obaj mężczyźni byli miłośnikami spędzania czasu na świeżym powietrzu i zostali pozbawieni pracy. Być może z lęku o przyszłość, być może pod wpływem ducha przedsiębiorczości, a być może z czystej chęci znalezienia rozwiązania, co jest typowe dla inżynierów, ich przyjaciel, partner wspinaczkowy i były współpracownik, John Burroughs (który nie został zwolniony), zaproponował im pracę nad stworzeniem lżejszego, wygodniejszego i trwalszego materaca.

Pomysł stworzenia nowego materaca narodził się w gronie przyjaciół na długo przed zwolnieniami w Boeingu. W biurze, na szlaku, przy piwie po pracy – od dawna narzekali na dostępne opcje materacy turystycznych. Istniejące materace do pompowania były nieszczelne, przez co były mniej lub bardziej bezużyteczne. Materace z pianki były nieporęczne i niewygodne, zwłaszcza podczas dłuższych wypraw. Tak więc ci dwaj inżynierowie, z pomocą przyjaciela, postanowili wykorzystać swoje techniczne umiejętności i doświadczenie w branży lotniczej w zupełnie innej dziedzinie.

Pewnego dnia w 1971 roku, kiedy Jim Lea przebywał w swoim ogrodzie, doznał olśnienia. Gdy przesunął ciężar ciała na materacu z pianki o otwartych komórkach, usłyszał powietrze uciekające z zamkniętej komory. To właśnie tam, w ogrodzie, doszedł do wniosku, że gdyby uszczelnić piankę o otwartych komórkach i umieścić ją w hermetycznym materiale, a następnie regulować dopływ i odpływ powietrza, to można stworzyć znacznie bardziej wygodny i kompaktowy materac do spania.

Trzej inżynierowie przetestowali swój pomysł, wykonując pierwszy prototyp za pomocą… opiekacza do kanapek. Rok później, w 1972 roku, nazwali swój wynalazek „Therm-a-Rest” i złożyli wniosek o patent. I tak oto trzech przyjaciół założyło firmę Cascade Designs®.

W 1973 r. rozpoczęto produkcję materacy Therm-a-Rest w fabryce w Seattle, a pierwszy w historii firmy produkt o nazwie Therm-a-Rest Standard ¾ został wprowadzony na rynek amerykański. Produkowany przez firmę Cascade Designs® materac zmienił sposób, w jaki turyści i alpiniści śpią pod gołym niebem. Ten przełomowy wynalazek znalazł się liście najbardziej wpływowych sprzętów wszechczasów opublikowanej przez magazyn Outside. Lżejszy, bardziej kompaktowy i znacznie wygodniejszy materac był lepszy praktycznie pod każdym względem niż dotychczas produkowane materace.

Kontekst historyczny

Lata 70. i 80. XX wieku przyniosły prawdziwy rozkwit rekreacji na świeżym powietrzu. To właśnie w tamtych latach powstały nowoczesne zasady wędrówek z plecakiem, biwakowania i wspinaczki, do których jesteśmy dzisiaj przyzwyczajeni. Istnieje wiele różnych powodów, dla których tak się stało, ale poniżej podajemy kilka najważniejszych przykładów.

Pod koniec lat 60., w odpowiedzi na rosnący trend wypoczynku na łonie natury, prezydent Lyndon Johnson zaproponował ustawę o Krajowym Systemie Szlaków (ang. National Trails System Act). Kongres uchwalił ją w 1968 roku. Oprócz oficjalnego ustanowienia Szlaku Appalachów i Szlaku Pacyfiku, wprowadził cztery klasy szlaków: krajowe szlaki widokowe, krajowe szlaki historyczne, krajowe szlaki rekreacyjne oraz szlaki boczne i łącznikowe. Setki mil szlaków znalazły się pod ochroną i opieką Służby Parków Narodowych; zostały też udostępnione do użytku publicznego.

Mniej więcej w tym samym czasie alpinista i fotograf Greg Lowe wynalazł plecak z wewnętrznym stelażem. Jego projekt stał się wzorem dla wszystkich plecaków, które znamy i nosimy do dziś. Dzięki jego wynalazkowi noszenie plecaka przez turystów jest teraz dużo łatwiejsze i bardziej komfortowe – mogą wędrować znacznie dłużej, niosąc lżejszy ekwipunek.

Miłośnicy wypraw zapuszczali się coraz dalej i coraz wyżej. Jednocześnie coraz więcej rodzin chciało wypoczywać na łonie dzikiej przyrody. Co łączy tych wszystkich tych podróżników, od rodzin kempingowców po wysokogórskich alpinistów? Wszyscy musieli spać pod gołym niebem.

Therm-a-Rest stworzył odpowiednie warunki do odpoczynku w erze eksploracji i rozwoju turystyki na świeżym powietrzu. Lepszy sen to lepsze samopoczucie i lepsza wydajność. W latach 70. i 80. XX wieku znacząco zwiększyła się liczba miłośników wypraw.

Kolejne kroki: globalna doskonałość

W 1985 roku wszystko nabrało globalnego wymiaru. W Irlandii powstała firma Cascade Designs Ltd., której celem była produkcja i dystrybucja w Europie. Na rynek weszły nowe modele łóżek turystycznych, takie jak Therm-a-Rest Ultra Lite (1983) i Therm-a-Rest Camp Rest®. Camp Rest stał się popularnym wzorem i służył za podstawę dla niektórych obecnych i najbardziej kultowych modeli, takich jak Basecamp.

W tym czasie produkty Therm-a-Rest trafiały już do wszystkich krajów i cieszyły się opinią nowatorskiego i wysokiej klasy sprzętu. Nie tylko kwitnąca branża kempingowa i turystyczna korzystała z przewagi Therm-a-Rest i przywiązania do wysokiej jakości, ale również największe światowe ekspedycje decydowały się na najlepsze na rynku materace.

Lou Whittaker z wyprawy China-Everest Expedition w 1982 roku powiedział: „…komfort i niezawodność Therm-a-Rest miały bardzo korzystny wpływ na naszą kondycję fizyczną i stan psychiczny, dzięki czemu mogliśmy zachować siły na mozolną wspinaczkę”. Larry Zecchel z Kanadyjskiej Ekspedycji Polarnej powiedział: „Nasze poduszki Therm-a-Rest spisały się bardzo dobrze… temperatura spadła do -42C⁰C”. Warwick Deacock z australijskiej wyprawy Annapurna III Expedition w 1980 roku podsumował to doskonale: „Wielki postęp w zakresie komfortu snu”.

Pomimo globalnego zasięgu i wyróżnień, Therm-a-Rest pozostał wierny swoim wartościom, przywiązując dużą wagę do jakości i dbając o swoich klientów. W 1984 roku firma Cascade Designs zdobyła pierwszą doroczną nagrodę SNEWS w Seattle dla najlepszej małej firmy, za najlepszą pracę dla sprzedawców detalicznych. Nagroda ta była przyznawana Therm-a-Rest przez 10 lat z rzędu.

Po ponad dziesięciu latach od powstania pierwszego prototypu w biurze firmy i zakładzie produkcyjnym Therm-a-Rest w Seattle wciąż powstawały innowacyjne produkty. W 1984 roku wprowadzono na rynek kultową matę Ridge Rest® z pianki o zamkniętych komórkach. W 1987 roku magazyn Backpacker uznał ją za jeden z 10 najlepszych projektów w dziedzinie ekwipunku turystycznego. Produkt ten pozostaje w naszej ofercie do dziś, dołączając do popularnych mat z pianki o zamkniętej strukturze komórkowej, Z Lite™ i Z Lite™ SOL.

Therm-a-Rest odniósł sukces, oferując cieplejszą i bardziej komfortową alternatywę dla pianki o zamkniętych komórkach, a jego specjalna konstrukcja znacznie zmniejszyła wagę i objętość w porównaniu do istniejących rozwiązań. Jak nauczyliśmy się przez ostatnie 50 lat, zawsze będzie miejsce dla niezrównanej funkcjonalności mat zamkniętokomórkowych.

Zwiększenie komfortu i jakości snu

Po ponad 20 latach koncentrowania się na produkcji materacy, Therm-a-Rest rozszerzył swoją ofertę o śpiwory. Już wtedy wiedzieliśmy, że materac jest niezbędny, aby zapewnić ciepło i komfort w czasie nocy spędzanej pod gołym niebem. Bez względu na to, jak ciepły jest twój śpiwór, bez odpowiedniej izolacji od podłoża, będzie Ci zimno.

Obecnie norma ASTM R-value służy do pomiaru i określania właściwości izolacyjnych materacy. Jako członek-założyciel ASTM (ang. American Society for Testing and Materials, Amerykańskie Stowarzyszenie Badań i Materiałów), firma Therm-a-Rest pomogła w stworzeniu standardu, dzięki któremu klienci mogą łatwiej porównywać materace bez względu na ich markę.

Uznaliśmy, że mając największą wiedzą na temat tego, jak zachowuje się śpiwór, możemy projektować śpiwory tak, aby jeszcze bardziej zwiększać ich funkcjonalność. Już w 1994 roku zaczęliśmy wprowadzać nowe rozwiązania przy produkcji śpiworów. Nasze pierwsze śpiwory były izolowane syntetycznie i zapewniały komfort termiczny w temperaturze od -18⁰C do +7⁰C.

Nasze śpiwory sprzedawaliśmy pod nazwą Therm-a-Nest. W latach 90. nazwa Therm-a-Rest zaczęła być synonimem materaca. Zmusiło nas to do poszukiwania nazw, które wyróżniłyby nowe produkty wprowadzane przez nas na rynek. W tym samym czasie zaoferowaliśmy produkt do łączenia dwóch śpiworów, nazwany Therm-a-Coupl’R. Obecnie nasze śpiwory są sygnowane marką Therm-a-Rest i noszą nazwy związane z kosmosem, które przywołują na myśl magiczne noce pod gwiazdami, takie jak Space Cowboy™ i Hyperion™.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Wraz z rozwojem Therm-a-Rest rosła również nasza odpowiedzialność jako wiodącej marki w branży outdoorowej. Jako część sektora, który czerpie zyski z rekreacji na świeżym powietrzu, uważamy wspieranie działań na rzecz ochrony przyrody za swój obowiązek. W 1991 roku firma Therm-a-Rest zaczęła przekazywać 1 dolara ze sprzedaży każdego modelu Deluxe na rzecz organizacji zajmującej się ochroną środowiska The Nature Conservancy. Założyciel firmy, John Burroughs, powiedział w 1994 roku: „Traktujemy to jako sposób na zwrócenie uwagi na środowisko naturalne… które jest podstawą naszego sukcesu jako firmy”.

Obecnie naszym głównym partnerem w zakresie ochrony przyrody jest organizacja The Conservation Alliance, która została założona w 1989 roku. przez liderów biznesu z branży. Reprezentuje ona koalicję przedsiębiorstw i kieruje fundusze do prowadzonych przez społeczność lokalnych organizacji ekologicznych zajmujących się ochroną zagrożonych dzikich siedlisk i miejsc rekreacji na świeżym powietrzu. Jednak nasze działania nie ograniczają się wyłącznie do ochrony przyrody.

Przez lata Therm-a-Rest wspierał finansowo i podzielał misję organizacji Big City Mountaineers, która dąży do zapewnienia równego dostępu do natury dla młodzieży z niedoinwestowanych społeczności. Od początku naszej działalności wierzyliśmy, że outdoor jest dla wszystkich. Obecnie to przekonanie nie jest w pełni zgodne z rzeczywistością. Żeby osiągnąć ten cel, należy zapewnić równy dostęp do naturalnej przyrody dla wszystkich ludzi, niezależnie od ich wieku, rasy czy statusu społeczno-ekonomicznego.

Therm-a-Rest dzisiaj

Lepsza, bardziej komfortowa noc na świeżym powietrzu to jest to, co Therm-a-Rest stara się zapewnić miłośnikom wypoczynku na łonie natury na całym świecie od samego początku istnienia firmy. Co roku coraz więcej osób bierze udział w różnych wyprawach i korzysta ze wspaniałej przyrody; rośnie też konkurencja w naszej branży. Polegając na naszym bogatym doświadczeniu i wiedzy, cały czas dostarczamy naszym klientom produkty jak najwyższej klasy i jakości.

Ostatnie 15 lat było kluczowe dla Therm-a-Rest, w dużej mierze dzięki osiągnięciu przełomu technologicznego w zakresie zwiększania komfortu snu, podobnie jak miało to miejsce 50 lat temu. W 2009 roku wprowadziliśmy na rynek pierwszy model materaca turystycznego NeoAir®, który wyznaczył nowe standardy w kategorii ultralekkich materacy.

Ten wypełniony powietrzem, wyjątkowo kompaktowy i lekki materac ma rewolucyjną konstrukcję, dzięki czemu może zapewnić mnóstwo ciepła bez konieczności stosowania dodatkowej izolacji. Co więcej, zastosowano w nim prosty system zaworów Therm-a-Rest, który nie wymaga pompki do pompowania i można go naprawić.

Materace turystyczne NeoAir® zrewolucjonizowały rynek. Niemal natychmiast firmy konkurencyjne zaczęły sprzedawać produkty, które miały zapewnić te same parametry i funkcjonalność co NeoAir®. Żadnej z nich nie udało się tego osiągnąć, co stało się jasne, kiedy wprowadziliśmy kultowe materace XLite™ i Xtherm™.

Dzięki specjalnej konstrukcji, którą nazwaliśmy Triangular Core Matrix™, jesteśmy wiodącym producentem materacy pod względem współczynnika ciepła i ciężaru. Mamy zamiar utrzymywać się na pozycji lidera w kolejnych latach naszej działalności.

Minęło 50 lat naszego technologicznego przywództwa i sukcesywnego wprowadzana na rynek kolejnych innowacyjnych produktów. 50 lat niegasnącego zaangażowania na rzecz naszych klientów. 50 lat tworzenia niezawodnych produktów z wykorzystaniem najnowszych technologii.

Minęło 50 lat od powstania pierwszych produktów marki Therm-a-Rest. Spodziewamy się, że w ciągu kolejnych 50 latach dokonamy jeszcze więcej niż do tej pory na rzecz zapewnienia komfortowego snu wszystkim miłośnikom outdooru.